Ne vždy je modrý vrtulník policejní | FOR FREE DAYS

Ne vždy je modrý vrtulník policejní

Pavel Kopp,
Ne vždy je modrý vrtulník policejní

Je možné, že už jste ho viděli, možná v něm dokonce letěli nebo jste o něm alespoň slyšeli. Jaký je příběh našeho modrobílého vrtulníku BELL 206B, co všechno dokáže a další zajímavosti o tomto stroji na jednom místě…

Dle skutečných událostí

Bylo nebylo, v jedné daleké zemi za širým oceánem ve městě Mirabel v Quebecu, kde společnost Bell Aircraft Corporation (nyní Bell Textron Inc.) založená Larry Bellem sestavila vrtulník BELL 206B Jet Ranger III. Psal se rok 1979, kdy tento jedno turbínový vrtulník pod svým tehdejším označením C-GMGN vzlétl ke svému prvnímu letu. Dlouhých 25 let pak sloužil pro kanadské společnosti, než byl převezen do USA a zapsán do tamního rejstříku pod novým označením N747P.

Avšak za nějaký čas se stal tento pětimístný vrtulník nechtěným, byl hozen na trh a dlouho čekal, kdo si ho vybere. A když už to vypadalo, že se nikdo neozve, přišla neočekávaná nabídka z jedné maličké země v samém srdci Evropy.

Prodáno!

Vrtulník se tedy vydal na dlouhou cestu přes oceán do České republiky k dobrým lidem ze společnosti HELI CZECH s.r.o., kteří vrtulník oprášili a vdechli mu nový život. Vrtulník byl v roce 2013 zapsán pod novým označením OK-HCE a začal zase konečně létat.

Spolehlivost

Kdybychom tento stroj měli vystihnout jedním slovem, byla by to spolehlivost. Slouží nám skvěle už pár let, a proto můžeme s klidným srdcem říct, že se jedná o opravdu velmi spolehlivý stroj, který i díky skvělé práci lidí v servisu společnosti HELI CZECH s.r.o. ročně nalétá 300–400 hodin, což je velmi slušná porce pro vrtulník v rukách soukromé společnosti.

Tento lehký víceúčelový vrtulník má celokovovou konstrukci a je opatřen dvoulistým nosným a také vyrovnávacím rotorem. Jak můžete vidět na obrázku, je vybaven pevným nezatahovatelným podvozkem, tzv. ližiny, díky kterému přistanete jako „do peřinky“. Pozor! Ližiny jsou navíc opatřeny ještě mezischodkem pro váš pohodlnější nástup a výstup.

Kolik to letí? Co to žere?

Otázky, na které se hodně vás ptá a vždy vám na ně rádi odpovíme, ale přesto se pojďme podívat na našeho hrdinu pohledem čísel.

Výkon

310 kW

Maximální vzletová hmotnost

1452 kg

Váha vrtulníku

803 kg

Celkový objem palivových nádrží

366 l

Typ paliva

JET A-1

Spotřeba paliva

100 l/h

Cestovní vzdušná rychlost

180 – 200 km/h

Maximální vzdušná rychlost

240 km/h


Ten vrtulník byl sestaven v roce 1979?

Ano, byl. Možná vám na první pohled přijde, že je to už dávno, nicméně je zde nutné podotknout, že u vrtulníků to nefunguje jako u spotřebních automobilů. Všechny součásti helikoptéry mají zapsanou svou životnost, to znamená, kolik můžou nalétat hodin, anebo do kdy mohou být v provozu. Poté musí být tato část vyměněna za novou.

Rozložení sedadel

Jak již bylo zmíněno dříve, vrtulník BELL 206B je pětimístný. Vpředu na pravé straně sedí hlavní pilot vrtulníku, vedle něj potom může sedět druhý pilot anebo cestující. V zadním prostoru jsou další tři místa pro cestující. Nemusíte se obávat, naše lety dle předem naplánovaných tras kolem památek jsou naplánovány tak, aby je vrtulník obletěl z obou stran.


Vybavení vrtulníku pro cestující.

Pro cestující jsou připravena sluchátka s mikrofonem, ta odhluční rachot motoru v mašině a umožní vám si let užít bez rušivého elementu. Navíc budete mít k dispozici mikrofon a s jeho pomocí můžete komunikovat jak s pilotem, tak dalšími cestujícími na palubě. Důležité je mít mikrofon blízko úst!

Kdy a kde můžete letět?

Jsou potřeba ještě další argumenty, abyste si let v tomto unikátním vrtulníku chtěli vyzkoušet? Ta možnost je blíž než si myslíte. V příštím roce máte možnost se tímto vrtulníkem proletět na více než 400 místech po celé České republice, zakoupit ho můžete ovšem už nyní a mít tak jistotu, že na vás zbyde místo a nebo ho můžete zakoupit pro své blízké pod stromeček jako dárek. Najděte si, kdy bude u vás. Vrtulník, jenž byl taky v mnoha filmech už pomalu startuje a letí k vám.

Nezapomeňte vyhlížet modrobílý vrtulník, třeba je to právě náš BELL 206B Jet Ranger III zapsán jako OK-HCE.

Tým FOR FREE DAYS